NOTER til mødet med DEAS og LP d. 7.9.20
Vi synes de lyttede og svarede på alt, vi spurgte om. Konstruktiv atmosfære ☺
● Nogle beboere nævner at skulle betale en højere husleje end en nytilflytter, pga.
markedsleje angiveligt.
Det er rigtigt at der bliver skruet på huslejen, hvis der står tomme lejligheder, som er
svære at få lejet ud. Man ser også på andre ting, om en bolig fx. har andre ting imod
sig. Vi slår på at man skal sørge for at området er attraktivt fx for familier. Hvis der er
lidt flere legemuligheder og ser hyggeligere ud, så er der måske ikke så stor
udskiftning.
● Forskelligt om beboere selv må betale for reparationer af inventar og hvidevarer
Man skal aldrig betale for en udskiftning, men nogle gange for reparationer. Det
afhænger af om man har en lejekontrakt fra før 1.7. 2015 eller efter. Kontraktens
ordlyd håndhæves nøje.
● En har fået en regning for et varmelegeme efter kun at have boet i lejligheden i 6
mdr. selvom det er fra en vaskemaskine, der er 8-10 år gammel. Der er nogle der har
fået skiftet køleskab og andre må selv betale.
● Inventar og hårde hvidevarer er efterhånden så gamle at de skal skiftes ud alle
steder, men her vælges alene billigste løsninger og ikke efter fx. energisparende
produkter. Det er ikke umiddelbart til at se at LP står for bæredygtighed og
miljøvenlighed.
LP siger at det er en klar fejl og det skal være energibesparende og miljøvenlige
produkter. Der er forskellige standarder på forskellige produkter, men det skal være i
den bedste ende. Der blev nævnt noget om A+ i nybyggeri.
● Der er pt virkeligt rodet i affaldsrummene, farlige kemikalier står fremme,
biospandene flyder over (tiltrækker rotter?) mv. Glas og affald ligger rundt i hækkene
mv.
DEAS beklager og melder at de havde sat en flyver på efter at viceværten stoppede
men der er åbenbart ikke blevet lavet det, som skulle laves. Det er en klar fejl som
gerne skulle rettes op på hurtigt med vores nye vicevært, Patrick.
● Trappevask er sjælden og trapperummene er derfor snavsede. Sidst de blev vasket
er enten den 18. eller den 8. august, svært at læse på tavlen. De blev vasket på
dagen for mødet.
DEAS beklager og siger at det ikke er i henhold til kontrakten de har med
trappevaskfirmaet. Vi nævnte, at det i disse corona-tider er vigtigt med rengøringen!
De var enige heri.
● Tyverier fra p-kælderen, mange nøgler i omløb fx. håndværkere, private
rengøringsfirmaer, leverandører mfl.
Der bliver kigget på nøgleproblemet og man overvejer at anskaffe Bekey til
ovenstående så man kan styre præcis hvem der har adgang til opgange og kælder,
og lukke dem ud igen af systemet, når de er færdige. Beboerne vil dog fortsat have
nøgler, da det ellers ville blive en kæmpe udskrivning. Men der er også ulemper
forbundet med Bekey, bl.a. afhængighed af leverandør.
● Man kan til gengæld ikke få en postnøgle til fx. at få leveret Årstiderne, man skal
købe en ekstranøgle til ca 500,- men så virker den til beboerens egen hoveddør også
og det vil man ikke have hos Årstiderne. Det ville også være ubehageligt. Men DAO
har fx. nøgle til at levere pakker?
Nogle, fx Hjemmeplejen og Postdanmark, har adgang til den udvendige nøgleboks
● Porten til p-kælder ofte defekt. Har stået pivåbent i dagevis.
Der bliver kigget på hvad problemet med porten kan være.
● Til gengæld så vil man ikke udskifte portfjernbetjening hvis den er slidt ned. Det skal
man i stedet betale 1390,- for… det er et lille stykke plast med en infrarød ting. Det er
sådan noget der koster 29,- at købe normalt.
● Utilfredshed med gulvene, lakken er for dårlig så det tynde fernis slides hurtigt af
Både DEAS og LP mener at gulvene som sådan skulle være af en ok kvalitet men at
beboerne skal vedligeholde (lakere) gulvene inden de slides igennem. Kulde i
stueetagen fra gulvet kunne de ikke sige så meget om.
● Skabslåger der bliver løse og har en overflade, der er nærmest umulig at få fri for
fingeraftryk
LP siger at det er muligt at det er noget der skal skiftes ud. Det er efterhånden 15 år
gammelt og måske på tide. Det kan også være der skal ses på en renovation af
køkkener.
● Revner og sprækker i vægge/murværk som undrer og er noget der ikke er taget
stilling til, men som de enkelte lejere selv må påtale
Henvend jer til DEAS og få det vurderet i den enkelte lejlighed. Det kan være
kosmetiske revner, som man ikke gør noget ved, men det kan også være noget, der
kræver udbedring.
● Større fleksibilitet fra DEAS i forhold til beboernes fællesting, festtelt og værktøj – et
bur fx. så vi selv kan låse det ind og ud.
Det skulle gerne blive lettere med vores nye vicevært men DEAS var ikke afvisende
for at en evt. p-plads kunne bruges til opbevaring.
● LP har investeret i ejendommen og regner med at have byggeriet i min. 25-30 år.
● Billederne lyver ikke – og de var enige om, at der var tydelige mangler
● De spurgte til vores tilfredshed med cykelparkering i p-kælderen. Det var vi meget
tilfredse med og det fungerer godt!
● Det årlige møde er ikke nødvendigvis et sted, hvor man får ønsker opfyldt.
● Husdyr: LP ville kigge på det. Men der er ulemper forbundet med det, bl.a. larm og at
lejlighederne kan være sværere at holde pæne (som investering). Vi nævnte, at de
godt kunne finde ud af det i Bassinhusene.
● Vi nævnte, at der har været problemer med visse dørtelefoner. De har for nyligt
renoveret 5 opganges dørtelefoner.
● Vi nævnte muse-problemet og der blev straks ringet til en, der kunne hjælpe.
● Vi nævnte noget om børnevenligt gårdmiljø – og foreslog at udvide, hvad der
allerede sker, fx volleyball-net, legehus, sjov kørebane til cykler, løbehjul eller
lignende.
Please follow and like us: